A HKT program kidolgozásánál a nemzetközi szakirodalomból öt irányzat ragadott magával:
- Eliot Aronson társas befolyásolás és Lothar Krappmann egyensúlyozó identitás elmélete;
- Hans Aebli didaktikája >> és Roger Cousinet nevelésfilozófiája >>
- valamint Ernst Meyer csoportmunka (Gruppenarbeit) mozgalma.
Azért, hogy személyesen is megismerkedhessek a német iskolakísérletekkel és programokkal, megpályáztam egy több hónapos DAAD (Deutsche Akademische Austauschdienst) ösztöndíjat. 1989-ben kaptam lehetőséget a tanulmányútra.
Tübingenben felkerestem a kooperatív tanulás pszichológiáját kutató Günter L. Huber professzort, meglátogattam számos hagyományos és kísérleti iskolát. (Grundschule-t, Gesamtschule-t, egyházi és egy Waldorf iskolát, valamint Bielefelden a Laborschule-t és Hannoverben a Glockseeschule alternatív iskolákat.
Henning Dohrn és családja látottvendégül Hannoverben |
A tanulmányút egyrészt lehetőséget teremtett arra, hogy "megméressem" és nemzetközi prespektívába helyezzem hazai akciókutatásainkat, másrészt megismerkedhessek a "hagyományos" és a reform szellemiségű német iskolákkal.
A szakirodalom olvasása és a különböző iskolatípusok konkrét működésével való megismerkedés számos tanulsága közül kiemelném, hogy elvi-fogalmi rendszerünk nem képes visszaadni azokat a élményeket, amelyek ott a gyakorlatban tapasztaltam. A rendelkezésünkre álló szavaknak, fogalmaknak és kijelentéseknek egész egyszerűen más jelentése van itthon más Németországban. Azért, hogy a valóságos kontextust feltárhassam, tapasztalataimról egy cikk sorozatot jelentettem meg, és egy könyvet is írtam.
- Hagyományos és új módszerek az NSZK iskoláiban (A Tanító, 1990/1.)
- Tanulni nem kell, szabad! (Belülről vezérelt, öntudatos gyerekek egy NSZK iskolában, A Tanító, 1990/02.)
- Nyíltság, elfogadás, bizalom - egy alternatív iskola Hannoverben (Juss, 1990/3)
- Az orsolyiták gimnáziumában - Bielefelden (UPSZ, 1992/7-8)
- Ember az iskolában (szabad és kötött nevelés a német demokráciában, 1990, kézirat).
A tanulmányúton kiépített szakmai kapcsolatok megnyitották számunkra a Kooperatív Tanulás nemzetközi hálózatát. Saját kutatási eredményeink kedvező fogadtatásra találtak.
Konferencia meghívásokat kaptunk, bár a költségek miatt csak néhányan tudtunk részt venni. (Frankfurt, Lipcse, Budapest)
- Felkérés a II. Európai Pszichológus konferenciára, A prezentáció elfogadása (1991)
- Utrecht, Psychologische Konferenz (1992)
- Kassel (1994)
- Puerto Rico (1995)
Elkezdhettünk publikálni rangos külföldi folyóiratokban.
A program iránt növekvő érdeklődést tapasztaltunk különböző országok kutatói részéről. Voltak, akik személyesen is meglátogatták újpesti, keszhelyi, zalaegerszegi iskoláinkat, osztályainkat.
- Gunter L. Huber (Tübingen, Németország)
- Prof.dr Ernst Meyer (Schlittweg, Németország)
- Prof.dr. Magoroh Maruyama (Tokió, Japán)
- Corinne Squire (Birgmingham, Anglia)
- Prof. dr. Paul Roeders (Erkelenz, Németország)
- Anne Braun (Anglia)
1995-ben egy német reform iskola keresett meg bennünket. Egy nemzetközi szövetség kialakításának érdekében további holland, és skót iskolák társultak, és 1996-ban megtartottuk első találkozónkat Lübenauban >> 20,21 kép, ahol a társiskolák kifejezték szándékukat a HKT program adaptálására. A folyamat távozásommal abba maradt.
Prof. dr. Paul Roeders megismerkedve programunkat felhasználta több Magyarországon is publikált könyében és egy egész busznyi pedagógus csoportot hozott a gyakorlattal való megismerkedéshez Bosznia-Herczegovinából zalaegerszegi és keszthelyi osztályainkba, kialakítva egy hosszú távú együttműködést a régiók között amelyről a helyi média is beszámolt.