A projekt
Hegedűs Gábor és munkatársai szerint „a projektoktatás egy tanulási- tanítási stratégia, a tanulók által elfogadott, vagy kiválasztott probléma, téma feldolgozása,
- amely egyénileg vagy csoportban történik, megszüntetve, feloldva a hagyományos osztály- tanóra kereteket,; a végeredmény minden esetben egy bemutatható szellemi vagy anyagi alkotás, produktum.
- és az alábbi jól elkülöníthető szakaszokból áll:
- témaválasztás
- tervkészítés (célok és feladatok megfogalmazása)
- szervezés
- adatgyűjtés
- a téma feldolgozása
- a produktum összeállítása, bemutatható formában
- a projekt értékelése, korrigálás
- a produktum bemutatása, nyilvánossá tétele
- a projekt lezárását követő tevékenységek
(Hegedűs Gábor, 2002)
A szó jelentése:
A „projectum” latin szó, tervet, tervezetet, javaslatot jelent.
A „projektív” kifejezés: vetítés, (kivetítés).
Projektál: tervez, javasol, előre vetít, szavak szinonimájaként szokták használni.
Projekttípusok
A projekteket – sokféleségük miatt- különbözőképpen szokták csoportosítani.
Megkülönböztethetünk:
- A projekt célterülete szerinti projekttípusokat: Ilyenek lehetnek a technikai, művészeti, a környezeti nevelési, gazdaságismereti projektek, a kutatási projektek, s mindezek vegyes típusai. Az általános iskolában a különböző tantárgyakat, tantárgycsoportokat megjelenítő projektek (pl. reál- projekt, humán- projekt, vagy ezek vegyes változatai). Alsó tagozaton az „egy- két-tanítós” rendszer lehetővé teszi a komplex vegyes projektek megvalósítását.
- A projekt tartalma szerinti projekttípust
- Színhely szerinti projekttípust
- Résztvevő tanulók létszáma szerinti projekttípust
- A projekt időstruktúrája szerinti projekttípust
A projektpedagógia történetéről
Ókori, középkori pedagógiai témájú olvasmányainkban több helyen fel-feltűnik olyan tanulási tevékenység leírása, amelyről felismerhetjük a projektpedagógia gyökereit.
A projekt- módszer leírása a XVIII. sz.- ra nyúlik vissza. A Párizsi Építészeti Akadémián projektnek nevezték a nagyobb építési vállalkozások azon részleteit, amelyeket a diákok önálló kidolgozásra kaptak meg.
A XIX. sz. közepén az Egyesült Államokban az építészeti és mérnöki főiskolákon jelenik meg e módszer, később átterjed az általánosan képző iskolákra és a szakiskolákra az ipari, mezőgazdasági és művészeti tárgyakban.
A projektoktatás történelmi gyökerei éppúgy felfedezhetők Németországban, mint Amerikában.
A XX. század fordulóján kibontakozó reformpedagógia bírálta a hagyományos iskolákat. E bírálat két erőteljes törekvésben, a pragmatizmus nevelésfelfogásában és a gyermektanulmányi mozgalomban jelentkezett.
A projektmódszert John Dewey alkalmazta először chicagói kísérleti iskolájában (1896), majd követője, Kilpatrick írta le a módszer elvi alapjait és a gyakorlati alkalmazás módjait 1918-ban megjelent "The project method" című könyvében.