Buda Béla, 1985. "Nem kétséges, hogy a Benda József által leírt modell a tanulás, a nevelés, egészében az iskola fejlesztésének - beláthatóan - legkorszerűbb útja. A hatékony tanulás érdekében nem a tanulási/tanítási eljárásokat kívánja modernizálni, hanem a szociálpszichológia eszközeinek "bevetésével" olyan szituációt hoz létre, amelyben a tanulás a teljes személyiségfejlődés részeként (aspektusaként) valósul meg." |
Zsolnai József, 1985. "Benda József kutatásait a rendelkezésemre bocsátott szakirodalmi szemlék, tervtanulmányok és kísérleti anyagok alapján ítélem meg. Álláspontomat nagy mértékben befolyásolja az a körülmény, hogy kísérleteit természetes iskolai körülmények között, in vivo is megismerhettem. A látott tanítási órák arról győztek meg, hogy e munkaszervezeti forma a kognitív képességfejlesztés terén is relevanciával bír. |
|
Benda kutatásai kitüntető figyelmet és támogatást érdemelnek. Fontosnak tartanám, hogy a csoportmunka terjedése érdekében egyre több iskola kapcsolódjon be a munkába, hisz a kisérleti anyagok nemcsak szociálpszichológiai értelemben sugallnak egy új pedagógiai kultúrát, hanem a tananyag és taneszközök pedagógusok által történő felülvizsgálatával és átdolgozásával a curriculum-kutatáshoz is jeletős támogatást adhatnak." |
Dr. Andok Ferenc, szociológus, 1995. "Akciókutatásról van szó, elképesztően széles körű, alapos vizsgálati anyagokkal… A HKT® módszer más alternatív programokkal összevetve is megállja a helyét (Jena Plan, Waldorf iskolák)… Nagyon jó alternatív programnak tartom." |
Gazsó Ferenc, 1987. "A kiscsoportos tanulásszervezési modellt szociálpszichológiai és didaktikai szempontok alapján dolgozta ki, illetve elemezte a kísérleti folyamatot. Értékei - a korszerű, komplex hatásrendszerre építő, a tanítási-tanulási folyamat egészét befolyásolni képesmetodika; a gyermekekre koncentráló, nevelésközpontú tevékenységre építő tanulás-szervezés; a kurrikulumban való gondolkozás, tervezés. |
|
A kiscsoportos oktatás a hazai pedagógiai gyakorlatban csak szórványosan és metodikailag szegényesen van jelen, ezért valódi értékeinek kibontakoztatására tett kísérletek valójában úttörő jelentőségűek. |
Dr. Horváth Attila, oktatáskutató, 1998. "Meggyőződésem, hogy Benda József munkája hiánypótló a hazai kutatásokban, de némiképpen páratlan az általam megismert nemzetközi szakirodalomban is. Jelentősége nem csak a téma fontosságában van, hanem, hogy sokszínű kutatásmódszertani eszközökkel kontrollálja hipotéziseit." |
Dr. habil. Pukánszky Béla, a neveléstudományok kandidátusa, 1999. "Benda József egy minden ízében átgondolt pedagógiai rendszert teremtett, amelynek elméleti megalapozottságát, kidolgozottságát a gyakorlati eredmények messzemenően bizonyították. A Humanisztikus Kooperatív Tanulás pedagógiai koncepciója tehát nem pusztán egy elméleti rendszer, egy teória arról, hogyan lehetne az alapjaiban véve individualizáló közoktatást kooperatív technikákkal humanizálni; hanem a gyakorlatban évek óta bevált eljárások strukturált összessége, egy működő iskolakísérlet, amely napjainkra alternatív pedagógiává érett. Meggyőzőek a hatáselemzések eredményei is: a program jól működik. A szerző új, értékes pedagógiai koncepciót hozott létre, s ezt a gyakorlatban sikeresen realizálta." |
Knausz Imre, oktatáskutató, 2006. "Benda módszere abban különbözik minden más módszertől, hogy ő a valóságban meg is valósítja azt, amit leír… A szinte megszállott munka valódi gyümölcsöket hozott: egy olyan komplex program született, amely működőképesnek bizonyult akkor is, amikor szellemi atyja kivonult a fejlesztésből és a működtetésből… A magyar közoktatásnak szüksége van a Humanisztikus Kooperatív Tanulásra. Meggyőződésem, hogy a kooperatív tanulás a pedagógia elodázhatatlan megújításának egyik arkhimédeszi pontja. Nemcsak a szociális kompetenciák fejlesztése, nemcsak a tanulók iskolai komfortérzetének, az iskolák otthonosságának növelése teszi ezt döntő jelentőségűvé, hanem mindezeken túlmenően a szociális tanulás szituációja, amely a tananyag megértését és elsajátítását tetemesen elősegíti." |
Dr. Csoma Gyula, oktatáskutató, 1996. "Vajon nem lehet-e a humanisztikus kooperatív alternatíva rendszerszerűségét egyszerűen úgy fölfog-ni, hogy ez az alternatíva része a magyar közoktatás rendszerének? Ebből az a konzekvencia is levonható, hogy az oktatáspolitikának számon kell tartani." |
Dr. Somlai Péter, szociológus, 1996. "A kísérlet jelentőségét elsősorban abban az értékben látom, amire az európai pedagógia nagyon régóta törekszik: egyesíthető a teljesítmény és a kooperáció. Egyesíthetők a kognitív kompetenciák elérésére, tudásra, ismeretszerzésre és olyan teljesítményorientációra, ami az európai kultúra alapjainak az elsajátítását tenné lehetővé. Ez az évszázadok során egyre inkább úgy alakult, hogy elérésükhöz individualisztikus eszközöket használtak a pedagógusok, miközben nem magánoktatást végeztek, hanem osztályokat tanítanak. Az iskolai osztályban individualisztikus motivációk, ellenőrzések dominálnak. Ezt töri át a HKT azzal, hogy egyesíti a teljesítményorientációt, a szociális kreativitás, kooperáció, társas élmény, együttes élmény, együttes feladat meghatározás és döntések sorozatával. Én ezt rendkívül fontosnak tartom. Nem merném azt mondani, hogy ez az egyetlen üdvözítő pedagógia, de hogy ez egy nagyon fontos pedagógiai újítás, arról meg vagyok győződve. Minden nagyrabecsülésem ezé a kísérleté, támogatandónak tartom, és örülnék, ha minél jobban elterjedne Magyarországon és másutt." |
Dr. Sziklai László, pszichológus, 1996. "Ha az iskolarendszer nem teszi lehetővé, hogy a gyermeknek legalább hat évvel később lehetősége adódjon a közösségi élethez való tartozás lehetőségét megtapasztalni, amely által elindulhatnak benne az olyan pozitív érzelmek, amelyek a társadalmi beilleszkedésben döntő szerepet játszanak, akkor szegényebb lesz az ember. A társadalomban megfigyelt érzelmi elszegényedés következménye a drog, a bűnözés, a különböző devianciák megjelenése, amit nem lehet másképpen befolyásolni, csak úgy, hogy ha a fiziológiai, pszichológiai alapokat is érintő nevelési körülményeket gyökeresen megváltoztatjuk. Erre alkalmas a HKT -program." |
|
"A tanuló a kortárscsoport nyomásának és ellenőrzésének is ki van téve, ezért bizonyos teljesítmények kizárólag a csoporttal együtt érhetők el. Így kialakul a csoportra jellemző, a csoport belső életét szabályozó értékrend, ami támogatja az egyéni teljesítmények fejlődését. A HKT viszonyai között a tanár nem csak nevelője, hanem munkatársa és értékorientációs bázisa is a tanítványainak... |
"Ez a szakembergárda az Általános és a Középiskolai Oktatás boszniai és hercegovinai Modernizációs Stratégiájának a kidolgozásán munkálkodik. Az Önöktől kapott értékes információk jelentős segítséget nyújtanak ennek a modernizációsfolyamatnaka kialakításához.... Reméljük, hogy a boszniai és hercegovinai szakemberek ez évi magyarországi látogatása (Keszthely, Zalaegerszeg), egy hosszútávú kétoldalú vagy talán több országot is felölelő együttműködésnek csak a kezdete, melynek célja a térség egymással egybevethető és magas szinvonalú oktatási rendszereinek kialakítása" |
Halász Gábor, az Országos Közoktatási Intézet főigazgatója, 2007. Abban egészen biztos vagyok, hogy a kooperatív tanulásnak az előttünk álló időszakban, legalábbis a legsikeresebb országokban, meghatározó szerepe lesz. |
|
Mit is jelent a kooperatív tanulás? |
Hűvös Éva, pszichológus, 1996. "A HKT® megértéséhez néha szegényesnek tűnnek a szavak. Vajon létezik-e olyan nevelési szakember, aki nem tekinti munkáját humánusnak? Szinte minden irányzat elismeri, hogy a hatékony oktatásnak hatékony nevelés a feltétele és fordítva. Csakhogy a szavak tartalma és a gyakorlati eredmények nehezen hozhatók összhangba… A HKT iskolai modellje azért ígéretes, mert vállalja az összetett szocializációs vonatkoztatási rendszer elméleti és gyakorlati kidolgozását. A program legértékesebb sajátossága, hogy egy olyan szocializációs hálót kínál, melyben változatos, aktív légkörben, felnőtt és gyermek együttműködésével alakul az egyén-csoport bonyolult egyensúlya. Ezen belül tág értelmet kap a tanulás tanulása… |
Ocskay Szilárd, a NEXON Kft. ügyvezetője, 2006. Ma már nem hat az újdonság erejével, ha egy közéleti szereplő vagy cégvezető az oktatás fontossága mellett száll síkra, kiemelve, hogy az ország versenyképességét és jövőjét alapvetően befolyásolja, hogy mennyi időt, pénzt, energiát és nem utolsósorban szeretetet és törődést fektetünk a jövő nemzedékei-nek nevelésébe. Nem hat az újdonság erejével, mégis sokszor úgy érezni, olyan kevés valódi áttörés születik ezen a területen. |
|
A kooperatív tanulás alapkoncepciója egyszerű, de éppen egyszerűségében rejlik hatékonyságának és alkalmazhatóságának kulcsa. Olyan elképzelés, mely alkalmas arra, hogy szétfeszítse az oktatási rendszer eredményeinek megszületését gátló korlátokat. |
Magyar Judit, pszichológus, 1996. "Több évi iskolapszichológusi gyakorlat után vég-re bekerülhettem egy olyan iskolába, ahol azt láttam, hogy a gyermekeknek nem kell görcsölniük a tanítási órákon, nem kell lerágniuk a körmüket, szorongani stb. |
dr. Orbán Józsefné, fejlesztő, pedagógus, 2002. "A továbbképzések után készült felmérések azt mutatják, hogy a tanfolyamok elvégzése után szinte valamennyi kolléga alkalmazza a HKT program módszereit (94%). Alkalmazása során azonban számos nehézséget kell leküzdeniük, amiben segítségre számítanak. Ezek közül a legfontosabbak: nehéz összeegyeztetni a hagyományos iskolakoncepcióval, nincs hozzáférhető eszközrendszer, további ismeretek szükségesek, sok felkészüléssel jár. Tapasztalataik szerint a programot alkalmazó nevelők munkáját, eredményeit a vezetők és a kollégák elfogadják, értékelik (segítséget, biztatást, meg-becsülést, elismerést kapnak)." |
"Zalaeregszegen magam is meggyőződhettem arról, hogy milyen értékes munkák készültek. A versek előadása és a képek bemutatása egyértelművé tette a számomra, hogy a gyerekek tanáraik vezetésével felismerték a Szentírás jelentőségét és hitünkben betöltött szerepét." |
Sulyok Eleonóra, autizmus szakértő, 2015. Horváthné Sümegi Mária és Mikóné Kocsis Éva tanítónők munkája nem csak a HKT módszerének alkalmazása miatt nevezhető kiemelkedőnek, hanem amiatt is, hogy mindezen technikák segítségével autista gyermekeket is sikeresen integráltak osztályközösségükbe. |
Földesi Judit, iskola igazgató. Katonáné Rosta Hedvig a HKT élharcosa, iskolai szinten meghonosítója, és a legjobb követője. A program pedagógusi munkájának tökéletes kiteljesedéséhez vezette el őt. Példává vált kollégái előtt, sokan tanultak tőle más intézmények pedagógusai is. |