Gondolati háttér
A konfliktusok ugyan természetes részét képezik életünknek és munkánknak egyaránt. A válság helyzet azonban felerősíti ezeket és kezelésük egyre nehezebbé válik.

Némelyik munkakörben (vezetők, ügyfélszolgálatosok, értékesítők, mostanában a HR-esek is) túl gyakran kerülnek konfliktushelyzetbe. Ennek negatív hatásait – mint pl. a személyes integritás elvesztését, a stressz egészségkárosító hatását, a kiégést - a konfliktushelyzetek átgondolt és tudatos kézben tartásával, és a stressz hatások csillapításával érhetjük el. Ilyenkor különösen fontos tehát a tárgyi tudás fölfrissítése, vagy új kézségek és képességek, technikák elsajátítása.

 A tréning céljai

  • A résztvevők ismerjék fel és tudatosítsák a konfliktusok keletkezésének, létrejöttének mechanizmusait
  • Jobban, gyorsabban és mélyebben megértsék egymás szándékát és gondolatait.
  • Képesek legyenek céltudatosan viselkedni konfliktushelyzetben
  • A konfliktusok hamarabb, sikeresebben oldódjanak meg és ne mérgesedjenek el.
  • Tudják a konfliktushelyzeteket nyereségforrásként kezelni
     
  • Ismerjék fel a stressz állapotok kezdeti jellemzőit
  • Tudatosítsák a számukra stressz-hatással járó helyzeteket
  • Gyarapítsák a stressz leküzdésére alkalmas személyes eszköztárukat

A tréning tematikája

  • Ki vagyok én?
    • Miért élek, miért dolgozom?
    • Mi a célja a tevékenységemnek?
    • Hol helyezkedem el munkatársaim között?
    • Milyen folyamatokban veszek részt?
  • Kommunikáció
    • A kommunikációs csatornák működésének tudatosítása
    • A partnerek közötti bizalom és a megértés, az empátia megteremtésének eszközei és módszerei
    • A pozitív kommunikáció szerepe
    • Az asszertív, együttműködő magatartás

A konfliktusok keletkezése

  • A konfliktus keletkezésének módjai
  • A konfliktushelyzetek és a konfliktusveszélyt jelentő helyzetek felismerése
  • A konfliktushelyzetek háttere (érdek, érték, helyzet, szervezeti, csoport, személyiség stb.)
  • A konfliktusok dinamikája
  • A megelőzés, a korai elkerülés lehetőségei
  • Az "alvó vulkán"-effektus és a "vészjelzések"

A konfliktusok feloldásának eszközei

  • A konfliktusok kezelésére kialakított eljárások
  • A jó és rossz megoldások (nyertes-vesztes, nyertes-nyertes helyzet)
  • A konfliktuskezelés lehetséges módozatai: néhány technika felismerése és tudatosítása (kikerülés, elhallgatás, kiélezés, tompítás, ütköztetés, megoldás, mediálás).
  • A konszenzuskeresés szükségessége, lehetősége és eszközei
  • Felkészülés a konfliktusveszéllyel járó helyzetekre
  • Asszertivitás a konfliktusok kezelésében

A konfliktus mint nyereségforrás

  • a konfliktusokban rejlő potenciális előnyök
  • a konfliktus energiáinak irányítása
  • a konfliktusok a kapcsolat elmélyítésének szolgálatában

A stressz megértése és felismerése

  • a stresszállapot jellegzetességei és korai felismerése
  • a stressz rövidtávú hatásai: napi munkavégzés és közérzet
  • a stressz tartós hatásai: személyiség és egészség
  • az önismeret és stressz kapcsolata
  • a stressz leküzdése

Várható eredmények
A résztvevőkben tudatosulnak a munkafeladatok közben fellépő konfliktushelyzetek, és megoldási stratégiákat építenek ki hozzájuk. Felismerik a stressz pozitív és negatív hatásait és megtanulják befolyásolni azokat.