Egy ma is versenyképes, világszínvonalú tankönyvcsalád alapjait raktuk le, 1997-ben, ami sajnos nem lett befejezve, de tovább hasznosítás számára itt közzé tesszük.
A tantárgyi integráció elvi megoldása:
A neveléstudományban évtizedek óta kísérleteznek a tantárgyi logika életidegenségének oldásával különböző elvi alapokon álló tantárgyközi "koncentrációkkal", de igazán életszerű, hoszzú távon működőképes megoldások nem születtek.
A HKT-ban a gyerekek tapasztalati élményvilágát tekintetjük az integráció alapelvének, nem a logikai konstrukciókat (tantárgyak).
Projekteket alakítottunk ki, amelyek a gyermekek élethelyzetére, az őket érintő, foglalkoztató témákra épülnek, miközben a tantárgyak logikai építkezésének előnyeit is felhasználva, a természetes életritmus időszekvenciához (nap, hét, hónap, évszak) igazítottuk így a integrált tantervet (curriculumot).
Ez a koncepció érvényesül mind a tantervben mind az itt bemutatásra kerülő tankönyvben is.
A tankönyv egészét, külön kérés alapján, az érdeklődők rendelkezésére bocsájtjuk.
A munkatankönyv A4-es ragasztott kötésben, lyukasztva kerül a gyermekekhez, fekete-fehér grafikával, négy vastag kötetben. Ez az összes tantárgy tananyagát tartalmazza.
A munkatankönyvben hetenként egymást követő lapokon vannak a hétre vonatkozó tantárgyi tartalmak. Az egyes egyes lapokat, a pedagógus irányításával, a gyermekek egyenként megrajzolják, kiszínezik, kitöltik és leválasztják a többiről. Ezt követően beillesztik asaját lefűzős dossziéjukba.
Ezáltal egyszer a tantárgyi logika szerint (gondolják cselekszik dolgozzák föl) majd egy másik logikai rendszerben (témák szerint) lefűzve végeznek vele komplex műveleteket, miközben fejlődik kézügyességük, logikai kompetenciáik, tantárgyi felkészültségük és sorolhatnánk.
Itt látható a négyciklus tartalma, és néhány minta oldal. A teljes könyv iránt érdeklődők írjanak és felvesszük a kapcsolatot velük. (bendajoska-0-gmail.com)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|