Gondolati háttér

Stresszhatások között élünk. Gazdasági válság, pörgős, felelősségteljes munkakörök, a környezetünk diktálta tempó, belső és külső igényszintnek való megfelelési vágy, kapcsolataink dinamikája, aggódás szeretteinkért mind-mind stressz tényezők.
Az időben történő felismerések és a problémás helyzetek kialakulásának megelőzése közvetlenül befolyásolja a stresszhatásokat.

Bár a konfliktusok természetes részét képezik munkavégzésnek, egyes munkakörökben dolgozók (vezetők, értékesítők, ügyfélszolgálatosok stb.) gyakrabban kerülhetnek konfliktushelyzetbe, és ennek negatív hatásait is stressz formájában élik át.

Bizonyos fokú stresszre szükségünk van. Ez ugyanis inspirál, motivál, tevékenyebbé tesz. Ha azonban folyamatosan túl nagy nyomás nehezedik ránk, az már inkább árt mint használ: munkánk és életvitelünk hatékonysága csökken. Egyre több hibát vétünk, ingerlékennyé és fáradékonnyá válunk.
Ha nem vezetjük le feszültségeinket, előbb-utóbb komoly testi és lelki problémákkal kell szembe néznünk: álmatlanság, depresszió, gyomorfekély, különböző szív- és érrendszeri megbetegedések, kiégés stb.
A stressz hatások csillapításával, tudatos kezelésével, a problémák földolgozásával és megoldásával javítható közérzetünk, növelhető teljesítményünk, meghosszabbítható az életünk. Fontos tehát a munka mellett a szükséges mentálhigiénés tudás, kézségek és képességek elsajátítása.

Célok

  • Állapot felmérés
  • A stressz funkcióinak, a fiziológiai hatásmechanizmus megismertetése.
  • A kártékony hatások  kialakulásához vezető folyamatok bemutatása
  • Az akut stressz helyzetek kezeléséhez szükséges technikák ismertetése és gyakorlása
  • A kártékony hatások megelőzéséhez szükséges személet és életvitel kialakítása

Résztvevők

Vállalatok munkatársai és vezetői

Tematika

  • Mi a stressz? (distressz, Dr. Selye János munkái alapján)
    • A stressz megértése és felismerése
    • pozitív és negatív stressz 
    • a stressz kiváltó tényezői
    • a stresszállapot jellegzetességei és korai felismerése (jelek)
  • Az önismeret és stressz kapcsolata
    • Az önismeret fejlesztése
  • A kezeletlen stressz hatása 
  • Akut stressz helyzetek kezelése
    • Fizikai, egészségügyi, mentális, lelki megoldások 
    • Testi reakciók csillapítása, feszültségoldás és energizálás 
    • Megelőzés és személyiségünk „karbantartása”
  • A fontos életterületek tudatos menedzselése, karbantartása
  • A munkahelyi légkör, a csapatmunka és az együttműködés magasabb szintjének kialakítása
  • Stressz csökkentés az asszertív viselkedés révén
  • Kommunikáció, kapcsolatépítés
  • Konfliktuskezelés

Módszerek

A tréning előtt kérdőíves vizsgálatot végzünk a kiinduló állapot feltárása és utána eredményvizsgálatot készítünk.
A tréning elméleti háttérismeretek bemutatásából, készségfejlesztő gyakorlatokból, egyéni és kiscsoportos feladatmegoldásokból áll, projektor és más médiák fölhasználásával (flipp chart, magnetofon).
Az elmélet és gyakorlat arányát, a folyamat ütemét, és mélységét a résztvevőkkel egyeztetve alakítjuk ki. 

Az elméleti anyagot rövid emlékeztető írások (hand out) formájában a résztvevők kézhez kapják.
A tréningünkbe beépítjük a legkorszerűbb tanulás-módszertani ismereteket (Neurolingvisztikus Programozás, NLP), amelyet trénereink „mester” fokon elsajátítottak és a Humanisztikus Kooperatív Tanulás (HKTTM) módszertanát, amelynek elméleti kidolgozója és elterjesztője dr. Benda József.

Várható eredmények

A résztvevők felismerik a stresszorokat és megtanulják kezelni illetve megelőzni a káros folyamatokat. Javul kommunikációs és konfliktuskezelő képességük. Kevesebb konfliktust, több megértést és tiszteletet mutatnak egymás irányában, ami a környezetükre is kedvező hatást gyakorol. Csökken a résztvevők feszültségszintje